ש: מדוע לטפל בגיל הרך ומדוע לאתר קשיים מוקדם ככל האפשר?

ת: כאשר מאתרים עיכובים או ליקויים התפתחותיים: האם נכון לתת לזמן לעשות את שלו ולחכות עד ש… הילד יתחיל לדבר, עד ש… יהיו לו חברים, עד ש….. ילמד לתקשר?  
במהלך ההתפתחות ישנם אבני דרך מרכזיות בהתפתחות השפתית, בהתפתחות המוטורית, בהתפתחות הרגשית ובהתפתחות התקשורתית חברתית שכל הילדים עוברים כאשר ישנו עיכוב בולט לעין בהתפתחות או חוסר בהופעה של אבני דרך מרכזיות מומלץ לא לחכות, אלא לבדוק ולהתייעץ.   כיום ברור כי, כאשר קיים צורך, טיפול מוקדם ומותאם משפיע מאוד על מהלך ההתפתחות העתידי. מכאן, התערבות ומניעה בגיל הרך הם חשובים ביותר.

ש:באיזו מסגרת חינוכית גנית עלי לשים את ילדי כאשר יש לו עיכוב התפתחותי?

ת: כאשר לילדכם יש קשיים התפתחותיים הכוללים עיכוב התפתחותי ייתכן והוא יוכל להיעזר מסיוע הקשור למסגרת הגנית שבה הוא מבקר.

חלק מההמלצות של האבחון הפסיכולוגי מתייחסות לצרכים של הילד בתוך המסגרת החינוכית:

1. סיוע של גננת שיח בגן רגיל– סיוע כזה מתאים לילד ברמת התפתחות הקרובה לממוצע לגיל, כאשר יש לו קשיים ממוקדים בחלק מהתחומים: בשפה או בתחום הביצועי תפיסתי בהם גננת השיח יכולה לתת סיוע בתוך המסגרת של הגן. גננת השיח ניתנת על פי קריטריונים של משרד החינוך, והסיוע כולל שעתיים שבועיות בהן הילד מקבל מענה מגננת השיח בתוך הגן.

על מנת לקבל סיוע זה יש לעבור ועדת שילוב, לרוב בהמלצת הגננת, ובוועדה על פי חוות דעת מקצועיות ניתנת הזכאות לעזרה זו בגן.

2. ביקור בגן רגיל בליווי סייעת – סיוע זה מתאים לילדים בעלי קשיים ממוקדים ויכולות תואמות גיל בחלק מתחומי ההתפתחות. הסייעת יכולה לסייע לילד להשתלב בחברת ילדים בני גילו בתחום החברתי, ההתנהגותי, השפתי והתקשורתי.

על מנת לקבל סייעת לילד בגן ישנם קריטריונים והנחיות ברורות של משרד החינוך, ויש צורך לעבור ועדת שילוב במחלקת החינוך בעירייה על פי המלצות האבחון הפסיכולוגי שהילד עבר.

3. מעון יום שיקומי- לפעוטות הקטנים מגיל שלוש שניםמיועד לפעוטות עם איחורים התפתחותיים משמעותיים. במעונות השיקומים הילדים מקבלים טיפולים אינטנסיביים בתחומים הפרא-רפואיים (קלינאות תקשורת, מרפאה בעיסוק), קיים ליווי של צוות מקצועי (פסיכולוג) והצוות הגני הוא בעל הכשרה מתאימה לסייע לטפל ולקדם את הילד ולתת מענה לצרכיו הכוללניים.

על מנת לקבל זכאות למעון יום שיקומי יש צורך לעבור ועדת השמה בעירייה, במחלקת הרווחה.

יש צורך לעבור אבחון פסיכולוגי ואבחון התפתחותי על מנת לבחון את צרכיו של הילד ואת רמת התפתחותו. מעונות היום הם עם מעט ילדים ואנשי צוות רבים ומתאפשר בהם סיוע וליווי לצרכים הכוללניים של הילדים.

4. מעון יום שיקומי- תקשורתי – לפעוטות הקטנים מגיל שלוש שניםמיועד לפעוטות עם הפרעות בתקשורת (PDD/ASD). במעונות יום שיקומים-תקשורתיים הילדים מקבלים טיפולים אינטנסיביים בתחומים הפרא-רפואיים (קלינאות תקשורת, מרפאה בעיסוק) עם דגש על התחום התקשורתי, קיים ליווי של צוות מקצועי (פסיכולוג). הצוות הגני הוא בעל הכשרה מתאימה לסייע לטפל ולקדם את הילד ולתת מענה לצרכיו הכוללניים עם דגש על תחומי התקשורת, השפה, ההתנהגות והתחום החברתי.  הגנים הם קטנים עם מעט ילדים ואנשי צוות רבים ומתאפשר בהם סיוע וליווי לצרכים הכוללניים של הילדים.

על מנת לקבל זכאות למעון יום שיקומי-תקשורתי יש צורך לעבור אבחון פסיכולוגי ואבחון רפואי עם אבחנה של PDD, לקבל הכרה בביטוח לאומי ולעבור ועדת השמה בעירייה במחלקת הרווחה. מעון יום שיקומי-תקשורתי הוא מסגרת עם מעט ילדים ואנשי צוות רבים ומתאפשר בהם סיוע וליווי לצרכים הכוללניים של הילדים.

5. מסגרת גנית חינוכית טיפולית עם דגש על התחום התקשורתי (גן תקשורת) החל מגיל שלוש שנים- מסגרת זו מתאימה לילדים שקיבלו אבחנה של הפרעות בתקשורת (PDD).

בתוך המסגרת החינוכית ניתנים טיפולים פרא רפואיים כוללניים עם דגש על תחום התקשורת וניתנת בהם  הדרכה להורים וליווי של צוות רב מקצועי לילדים.

על מנת לקבל זכאות למעון יום שיקומי-תקשורתי יש צורך לעבור אבחון פסיכולוגי ואבחון רפואי ולקבל אבחנה של PDD, לקבל הכרה בביטוח לאומי ולעבור ועדת השמה בעירייה במחלקת החינוך. גני התקשורת הם גנים עם מעט ילדים ואנשי צוות רבים ומתאפשר בהם סיוע וליווי לצרכים הכוללניים של הילדים.

4. גן למעוכבי התפתחות/ גן שפתי– מסגרת חינוכית המיועדת לילדים מעל גיל שלוש, עם עיכובים התפתחותיים בחלק מתחומי ההתפתחות. לרוב במסגרת של גן שפתי יש עד 12 ילדים ונמצאים בתוך המסגרת אנשי צוות פרא רפואיים וגננת של חינוך מיוחד הנותנים מענה לצרכים של הילדים בתחומים השונים.

הזכאות לגנים אלו נקבעת לאחר אבחון פסיכולוגי ו/או רפואי ומותנה באישור של ועדת ההשמה במחלקת החינוך בעירייה.

5. גן לילדים עם לקויות מוגדרות- גנים לילדים עם לקויות מוגדרות (גן מיח"א- לילדים עם לקויות שמיעה, גן אלי"ע- לילדים עם  לקויות ראייה, גן לילדים עם קשיים מוטוריים)- גנים הנותנים מענה ספציפי על פי צרכיהם של הילדים.

הזכאות לגנים אלו נקבעת לאחר אבחון פסיכולוגי ו/או רפואי ומותנה באישור של ועדת ההשמה במחלקת החינוך בעירייה.